Debatt

Beredskap trengs også i teknologibedrifter!

Tidvise sammenbrudd i telenettene bekymrer både teleoperatører og telekunder, og stiller større krav til beredskap. Vibeke Myrås og Gyrid Elder i Teleplan tar i denne kronikken for seg denne problematikken. "Det er i grensesnittet mellom mennesker, teknologi og organisasjon/ledelse man må lete etter de gode beredskapsløsningene", skriver de, blant annet.

En gravemaskin, en programvarefeil eller brann i en kabelgate – det kan være oppskriften på kaos i telenettet og krise for teleoperatøren.  Dersom man supplerer med konsekvensene for omdømme, økonomi, og ikke minst; faren for menneskers liv og helse, ser man at teleaktørene har et betydelig ansvar for å være godt forberedt og ha gode rutiner for å kunne håndtere alvorlige hendelser. Hva er kriser? Når vi snakker om kriser betyr dette ofte uforutsette hendelser som ikke kan løses

Forsiden akkurat nå

Til toppen